Nigdy nie jest za późno na sukces

Firma

Wielu dzisiejszych potentatów, szczególnie w branży IT, zaczynało w… garażu. Nikt zapewne wtedy nie przeczuwał, że kilkadziesiąt lat później będą to firmy warte dziesiątki miliardów dolarów. Garaż to jednak przeżytek.

Biznesy upadają z wielu powodów, ale zdecydowana ich większość prowadzi do jednego efektu: braku wystarczających środków finansowych na reklamę i opłacenie niezbędnych specjalistów. Skutki są proste do przewidzenia i są nimi frustracja pomysłodawcy i twórcy przedsięwzięcia oraz zamknięcie obiecującego biznesu. Tymczasem okazuje się, że takie problemy nie oznaczają wcale zamknięcia drogi do sukcesu, ponieważ rozwiązaniem może być odpowiednia strategia pozyskania środków finansowych.

Polska przedsiębiorstwami stoi

Polacy to naród biznesowych optymistów – dane z „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013–2014” wskazują, że aż 55% Polaków ocenia siebie jako przygotowanych do prowadzenia własnej firmy. Także bezpośrednie dane świadczą o tym, że w ostatnich latach radzimy sobie coraz lepiej w prowadzeniu firm: w latach 2003–2013 liczba powstałych przedsiębiorstw przewyższała te likwidowane (z wyjątkiem roku 2011, kiedy zlikwidowano 9 tys. więcej firm niż stworzono). Co istotne, w roku 2012 pod względem liczby przedsiębiorstw Polska zajmowała piąte miejsce w Unii Europejskiej (ok. 1,52 mln przedsiębiorstw).

Liczby te są imponujące. Jak na ich tle przedstawia się branża budowlana? Aż 12,6% firm z zarejestrowanego obecnie 1,8 mln należy do tego sektora rynku, a GUS szacuje, że ich wartość osiągnęła w 2015 roku zawrotne 182 mld zł (prawie 7 mld zł wzrostu w stosunku do 2014 r.). Wiele wskazuje na to, że trend ten się nie zmieni.

Nie jest łatwo

Branża budowlana, produkcyjna i samochodowa prawdopodobnie nigdy nie będą cierpieć na brak klientów, gdyż wszystkie dotyczą sfer życia, które nieustannie idą do przodu. Potrzebujemy mieszkań, produktów, napraw coraz bardziej zaawansowanych technologicznie samochodów – wydawać by się mogło, że to warunki idealne do rozwoju przedsiębiorstw, szczególnie związanych z tymi rynkami. Nie do końca tak się dzieje – przedsiębiorcy za najpoważniejsze problemy uważają wysokie podatki i koszty pracy oraz niską rentowność (źródło: „Sytuacja mikro- i małych firm w Polsce – wyniki badań” firmy DGA). Te czynniki mogą okazać się kluczowymi przeszkodami w działalności nowej firmy.

Zapewnienie płynności finansowej to z pewnością jedno z najważniejszych zadań, jakie stoi przed przedsiębiorcą. Rynek jest jednak nieprzewidywalny – niektóre miesiące mogą okazać się prawdziwym eldorado, inne z kolei zostaną zamknięte na minusie. Sytuacje te są bardzo kłopotliwe, jeśli wszystkie zyski inwestuje się na bieżąco w firmę. Nie musi to jednak oznaczać, że przedsiębiorca zostaje na lodzie.

Banki przygotowują dla firm konkretne oferty, które mogą pomóc im w prowadzeniu biznesu. Często są to preferencyjne kredyty na rozwój, dedykowane konta, a także specjalne rachunki z konkretnym limitem (na kształt konsumenckiej karty kredytowej). Interesującą ofertę można znaleźć w Idea Banku, pod wymowną nazwą Kredyt Fair, w której można pożyczyć do 50 tys. zł z oprocentowaniem 4,99 bez dodatkowych opłat.

Utrzymanie firmy nie jest łatwe. Wspomniany wcześniej „Raport o stanie sektora…” zawiera też informacje na temat liczby firm, które zdołały utrzymać się na rynku dłużej niż rok. Odpowiednio dla roku, dwóch i trzech lat jest to 86%, 70% oraz 54%. Co ważne, autorzy raportu zauważają też, że wskaźnik przeżycia przedsiębiorstw do trzeciego roku od utworzenia w ostatnich latach spadał. Dopiero w 2014 r. zaobserwowano niewielki wzrost. Oba te zjawiska świadczą o zmianie jakościowej w firmach, rozumianej jako dojrzewanie do działań rozwojowych. Daje to nadzieję na początek tendencji wzrostowej i zarazem lepszej koniunktury dla przedsiębiorców budowlanych i samochodowych.

Początki zawsze są trudne

Praca na etacie ma jeden duży plus: na barki pracownika nie spada ryzyko finansowe i biurokracja związana z prowadzeniem biznesu. Nie da się jednak zaprzeczyć, że własna firma jest celem wielu ambitnych ludzi, szczególnie młodych. Na sukces trzeba jednak zapracować, niejednokrotnie naprawdę ciężko. Założenie firmy to najmniejszy problem – później przychodzi kwestia znalezienia odpowiednich pracowników, kontaktów i opłacania na bieżąco wydatków związanych z prowadzeniem biznesu. Niezbędne jest zatem rozważne planowanie i myślenie przyszłościowe, zwłaszcza w kwestii finansów.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments