wywrotka

Dlaczego podczas budowy dróg na Euro 2012 upada tyle firm?

Wiadomości

Praktycznie codziennie mówi się w polskich mediach  o tym, że Euro 2012 staje coraz większa farsą dla firm budowlanych. Nic dziwnego, ponieważ dane mówią same za siebie – w ciągu roku w kraju nad Wisłą upadło przeszło 80 przedsiębiorstw budowlanych, a w kolejce do ogłoszenia niewypłacalności są jeszcze następne!

Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka. Pierwszym jest z pewnością to, że firmy po prostu przeliczyły się co do swoich możliwości. Każda z nich chciała pracować przy tak dużych przedsięwzięciu, by potem mogła się pochwalić przed kontrahentami poprzednim kontraktem. Przedsiębiorstwa budowlane dawały dużo niższe ceny za wykonanie danego odcinka drogi, niż to było w ogóle możliwe w praktyce. Dodatkowym problemem jest to, że kontrakty na remonty i budowę nowych odcinków nie były zawierane przed samym Euro 2012, lecz kilka lat wcześniej.

„Nikt tak naprawdę nie mógł przewidzieć, jak będzie wyglądał rynek usług budowlanych i nie tylko w 2012 roku. Firmy budowlane najwyraźniej przeceniły swoje możliwości, dlatego spora część z nich musi upaść” – komentują specjaliści.

Warto podkreślić, że w ciągu ostatnich kilku lat zdrożał choćby nawet sam asfalt – i to o kilkadziesiąt procent. Drogie jest także paliwo i kruszywo – a bez tego nie da się budować. Jeśli więc dana firma podpisała kontrakt na zbyt dokładnych warunkach sprzed kilka lat, to niemożliwością jest, żeby wykonała go dziś, podczas gdy wszystko tak horrendalnie podrożało, a kryzys w strefie euro jeszcze bardziej się pogłębił.

Rynek sektora budowlanego w Polsce i nie tylko z pewnością ulegnie szerokim zmianom. Nie ma na nim miejsca dla tak wielu dużych firm, a następnie średniaków oraz małych podwykonawców. Najwięksi będą się przejmować nawzajem, średni zostaną poddani konsolidacji, a większość niewielkich przedsiębiorstw budowlanych upadnie. Taka jest niestety brutalna prawda i fakty. Nic na to nie poradzimy.

 

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments