bank

Dlaczego nie zmieniamy banków?

Konta

Banki prześcigają się w konstruowaniu ofert produktów i usług, które zdecydowanie najbardziej odpowiadałyby potrzebom i oczekiwaniom szerokiej grupy klientów. Nie ma znaczenia przy tym, czy będą to klienci indywidualni, czy przedsiębiorstwa. Spora rzesza banków przygotuje dla nich najlepszą na rynku ofertę depozytową, kredytową, czy inwestycyjną. Problem w tym, że jeśli już klient korzysta z usług bankowych, to nie jest skłonny do zmiany ich dostarczyciela. Nie chcemy zmieniać banków, co nie oznacza, że dotychczasowe instytucje w 100% odpowiadają naszym wymaganiom.

Kto zmienia banki?

Niewielu śmiałków jest na tyle zdeterminowanych, aby zmienić bank, jeśli jakiś inny zaproponuje im dobrą ofertę. Tylko 10% wszystkich klientów banków w Europie, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Komisję Europejską, zdecydowało się na zmianę banku w perspektywie ostatnich 5 lat. Europejczycy nie wykazują się dużą mobilnością w przechodzeniu z jednych banków do innych. Nie tylko mało kto decyduje się w ogóle na uczynienie tego kroku, ale 88% badanych mówi, że nie myśli nawet o przenoszeniu swojego konta do innego banku. Dla klientów najprawdopodobniej jest to zupełnie niepotrzebny problem. Pociąga on za sobą więcej kosztów, niż korzyści, jakie konsument może odnieść.

W Polsce, na podstawie badań firmy Capgemini i Efma, 7% klientów banków chce zmienić je w najbliższej przyszłości na inne. W porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami, jest to naprawdę niewiele. W Niemczech, podobnie jak w Austrii, do chęci zmiany banku przyznaje się ponad 30% wszystkich klientów.

Próby zmiany banków

Klient niezadowolony z usług i produktów oferowanych mu przed dotychczasowy bank może podjąć próbę jego zmiany, ale nie zawsze zostanie ona doprowadzona do szczęśliwego końca. Co ciekawe, aż 80% respondentów w badaniu Komisji Europejskiej uznało, że zmiana banku nie jest czynnością trudną, ale w rzeczywistości mało kto na taki krok się decyduje. Jeśli procesie zmiany zachodzą jakiekolwiek nieprzewidziane sytuacje, klient jest w stanie zakończyć cały proces i pozostać przy dotychczasowym banku. Osoby, które próbowały zmienić bank najczęściej napotykają na swojej drodze wiele trudności. Komisja Europejska podała, że z 5% grupy chcącej zmienić bank, aż 81% osób miało problem z przeprowadzeniem tej czynności.

Dlaczego nie zmieniamy banków?

Dziwić może fakt, że w warunkach coraz lepszych ofert bankowych, nie przenosimy swoich oszczędności z jednej instytucji, do innej, aby osiągnąć możliwie jak największe korzyści. Powodem takiej sytuacji są:
• Zadowolenie z usług dotychczasowego banku,
• Trudności ze zmianą banków.

Proces rezygnacji z usług bankowych może być na tyle skomplikowany i kosztowny, że klient nie będzie skłonny podejmować trudu zmiany banku, nawet jeśli zaproponowane zostaną mu niebagatelne korzyści w nowej instytucji bankowej. Niezadowolony w sposób umiarkowany klient nie zmieni swojego banku na inny, lepszy, jeśli proces zmiany wymagał będzie od niego zaangażowania i poniesienia pewnych kosztów. Banki konkurencyjne robią wszystko, aby zwiększyć mobilność klientów na rynku bankowym. Przyniosłoby to niemalże całej branży korzyści, ponieważ klienci zakładaliby konta i zaciągali kredytyw tych bankach, których oferta rzeczywiście im odpowiada. Na uproszczeniu procesu zmiany banków na inny straciłyby natomiast firmy, które są mało efektywne i mniej innowacyjne od innych.

Polacy nie zmieniają banku ponieważ:

• Nie chcą tracić czasu na przechodzenie przez długotrwały proces biurokratyczny,
• Korzystają z kilku produktów banku jednocześnie,
• Oferta konkurencji wcale nie jest aż tak atrakcyjna, aby klient był skłonny do zmiany banku.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
gość
10 lat temu

bo jesteśmy przywiązani, bo nam się nie chce itd.też tak kiedyś myślałam i tkwiłam w poprzednim banku bez sensu.od niedawna mam konto skarbonkowe online w getinie i jestem bardzo zadowolona.