Facebook

Akcje Facebooka najtańsze od debiutu

Giełda

W maju wszystkie media w Polsce i na świecie entuzjastycznie opisywały przygotowania do debiutu jednego z największych serwisów społecznościowych – Facebook. Jak się później okazało, ceny akcji na IPO Facebooka były mocno przeszacowane, przez co wielu inwestorów straciło część swojego kapitału. Dziś posiadacze walorów spółki Facebook z niepokojem oczekiwali na publikację bieżących wyników finansowych, za II kwartał 2012 roku. Okazały się one rozczarowujące.

Wyniki kwartalne

Firma Facebook ogłosiła, że jej przychody kwartalne znacznie wzrosły w porównaniu z II kwartałem 2011 roku. Dziś jest to 1,18 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej ogłaszano przychody na poziomie 895 mln dolarów. Niemniej jednak, firma poniosła jednocześnie znaczne koszty swojej działalności, w wyniku czego strata netto zanotowana przez nią w II kwartale wyniosła 157 mln dolarów. W poprzednim roku Facebook zarobił 240 mln dolarów.

Największą część przychodów spółki stanowią przychody pochodzące z reklam, które w II kwartale tego roku wyniosły 992 mln dolarów. Stanowiło to 84 proc. całkowitych przychodów spółki. Jak informuje na swoich stronach internetowych właściciel Facebooka, Mark Zuckerberg, zysk na jedną akcję spółki wyniósł 8 centów, a po wykluczeniu czynników jednorazowych było to 12 centów na akcję.

Coraz większa liczba użytkowników

Sukcesywnie wzrasta liczba użytkowników serwisu Facebook. Przedstawia się ona w sposób następujący:
• II kwartał 2011 roku – 739 mln aktywnych użytkowników miesięcznie,
• I kwartał 2012 roku – 901 mln aktywnych użytkowników miesięcznie,
• II kwartał 2012 roku – 955 mln aktywnych użytkowników miesięcznie.
Średnio, każdego dnia z serwisu korzysta około 552 mln ludzi.

Przyszłość Facebooka

Spekulacje dotyczące dalszych posunięć strategicznych firmy Facebook do niedawna wskazywały, że ma ona w planach budowę własnego telefonu komórkowego. Dziś jednak Mark Zuckerberg jasno mówi o tym, że nie stworzy jak na razie smartfonu Facebooka. Będzie za to dążył do rozwijania działalności mobilnej serwisu, bowiem użytkownicy smartfonów korzystających z funkcjonalności społecznościowej portalu są bardzo aktywni.

Prognozy dla spółki na kolejne miesiące są negatywne. Wielu specjalistów twierdzi, że Facebookowi nie uda się już przyciągnąć do siebie większej liczby użytkowników. Wątpliwości inwestorów budzi to, czy rzeczywiście można zarabiać na reklamach w serwisie, jeśli korzysta się z niego w wersji mobilnej.

Odpowiedź giełdy

Inwestorzy nie byli zachwyceni informacjami płynącymi z siedziby spółki Facebook. Pod koniec sesji w Nowym Jorku akcje spółki traciły nawet po 10 proc. na wartości. Wyceniano je najniżej od chwili debiutu majowego – na 25 dolarów za sztukę, podczas gdy w IPO kosztowały one 38 dolarów. Jeśli zaufanie inwestorów do serwisu społecznościowego Facebook nie zostanie odbudowane, a firma nie poczyni dalszych kroków w celu zwiększania swoich dochodów i liczby użytkowników, akcje spółki nadal będą zniżkować, na czym stracą ich właściciele.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments