Samolot

Pracuję za granicą – czy dostanę emeryturę?

Emerytura

Legalna praca za granicą pozwala na uzyskanie emerytury nie tylko z polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki niej emeryci mogą liczyć na dodatkowe pieniądze z zagranicy. Najważniejsze jest jednak to, żeby pracodawca z obcego kraju odprowadzał za pracownika składki na ubezpieczenie społeczne.

Warunki

Aby móc otrzymać prawo do zagranicznej emerytury, należy spełnić określone warunki. Przede wszystkim, jak już zostało powiedziane, praca wykonywana poza granicami Polski, musi być legalna, zaś dana osoba musi osiągnąć wiek emerytalny, jaki obowiązuje w danym państwie. W celu otrzymania świadczenia z zagranicy nie trzeba nawet zjawić się osobiście w urzędzie. Wystarczające będzie to, że taki pracownik zgłosi się do ZUS-u w Polsce. Formalnością, którą pracownik musi dopełnić, jest złożenie do ZUS-u stosownego wniosku o skompletowanie dokumentacji dla zagranicznego ubezpieczyciela, który docelowo ma wypłacać emeryturę. ZUS samodzielnie przesyła niezbędne dokumenty do odpowiedniego kraju, gdzie uruchamiana jest procedura ustalania uprawnień do świadczenia.

Warunki emerytalne w innych krajach

Osoby, chcące otrzymać emeryturę z zagranicy, powinny rozeznać się, jaki wiek emerytalny obowiązuje w danym kraju i jaki jest tam wymagalny staż pracy, do otrzymania świadczenia. Nie zawsze będzie się to pokrywało z warunkami, jakie panują w Polsce. Jednocześnie, należy podkreślić, że nawet pracując kilka lat za granicą i nie mając pełnego, wymagalnego stażu pracy, i tak można otrzymać świadczenie emerytalne. Dzieje się tak z uwagi na to, że w Unii Europejskiej sumowane są okresy pracy w różnych krajach.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments