Komisja Europejska ma ostatnio pełne ręce roboty. Nie dość, że musi zmagać się z niecodzienną sytuacją Krymu, to w dalszym ciągu musi pełnić swoje obowiązki w należyty sposób. W ostatnim czasie do zadań KE należało ukaranie producentów łożysk do aut osobowych i ciężarowych, gdyż te miały ze sobą zmowę kartelową. Komisja Europejska nie pozostawia złudzeń, że tego rodzaju afery będą piętnowane i nad wyraz bolesne dla stron uczestniczących.
Komisja Europejska postanowiła podać do wiadomości publicznej nazwy firm, które uczestniczyły w kartelu łożyskowym Były to szwedzka grupa SKF, niemiecka Schaeffler, a także cztery inne korporacje z Japonii (JTEKT, NSK, NFC oraz NTN), z czego jedna nie będzie ukarana grzywną – w zamian za ujawnienie kartelu i współprace z wymiarem sprawiedliwości. Nałożenie tak gigantycznej kwoty, jest uzasadnione tym, że firmy te uczestniczyły w zmowie cenowej przez blisko siedem lat. Przez ten okres uważnie planowały swoje strategie cenowe wobec klientów z sektora motoryzacyjnego.
Czym jest zmowa cenowa?
Kwota strat spowodowanych funkcjonowaniem kartelu jest naprawdę duża ponieważ, według szacunków Unii Europejskiej, wartość rynku stali szacowana jest na co najmniej 2 miliardy euro rocznie.