Dlaczego pozycjonowanie w Google

Dlaczego pozycjonowanie w Google (nie)działa?

Firma marketing

Wielu Przedsiębiorców w Polsce uważa, że pozycjonowanie w wyszukiwarce Google nie przynosi żadnych konkretnych korzyści i generuje dość spore, nikomu nie potrzebne koszty. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, iż ci sami Przedsiębiorcy – chcąc maksymalnie ciąć wydatki na marketing i reklamę – wybierają usługi przeróżnych szarlatanów SEO, których na naszym rodzimym rynku nie brakuje.

 

Trudny start w internecie

Weźmy sobie pod rozwagę pewien przykład. Mamy młodego Przedsiębiorcę – Tomka, który zajmuje się handlem detalicznym w branży motoryzacyjnej. Tomek posiada swój własny sklep stacjonarny, gdzie sprzedaje różnego rodzaju części do samochodów i akcesoria. Przedsiębiorca nie jest do końca zadowolony z wyników finansowych prowadzonej przez siebie działalności i zaczyna bacznie przyglądać się działaniom swojej konkurencji. Okazało się, że konkurencyjny sklep, mieszczący się na tej samej ulicy, przyciąga zdecydowanie więcej klientów na te same produkty. Tomek zwrócił uwagę, że jego konkurencja posiada swoją własną stronę internetową, na której w dodatku można zamówić interesujące nas produkty i odebrać je osobiście w sklepie stacjonarnym lub za pobraniem u kuriera.

Eureka! – krzyknął Tomek. Wystarczy więc, że również założę sobie taką stronę internetową i mój biznes od razu ruszy z kopyta!

Tomek momentalnie zaczął działać. Przejrzał oferty profesjonalnych agencji interaktywnych w celu wyłonienia potencjalnego wykonawcy swojej witryny internetowej. Wysłał kilka zapytań i po kilku godzinach miał już pierwsze, wstępne wyceny. Nasz Przedsiębiorca złapał się za głowę, gdy zobaczył ile kosztuje wykonanie profesjonalnej strony internetowej, która nie tylko będzie doskonale wyglądać ciesząc zmysł wzroku klienta, ale również będzie świetnie zoptymalizowana pod kątem SEO i dostosowana do wszelkich urządzeń mobilnych.

Tomek nie zdecydował się jednak na żadną z proponowanych mu ofert, ponieważ chciał zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy, nawet kosztem wyglądu i jakości strony WWW. Zaczął więc przeglądać oferty na Allegro i serwisach ogłoszeniowych. Ku jemu pozytywnemu zaskoczeniu, udało mu się odnaleźć wielu freelancerów i mniejsze firmy od grafiki i tworzenia stron internetowych. Przedsiębiorca wykonał kilka telefonów i w końcu znalazł osobę, która obiecała stworzyć dla niego stronę internetową za 150 zł razem z hostingiem. Projekt został wykonany w bardzo szybkim czasie i już po dwóch dniach strona firmowa Tomka pojawiła się w internecie. Mijały kolejne tygodnie, a zarobki Tomka niestety się nie poprawiły. Nasz Przedsiębiorca zachodził w głowę co zrobił nie tak i doszedł do wniosku, że zapyta swojej konkurencji, ale w przebraniu, żeby nikt go nie rozpoznał … :-)

Właściciel konkurencyjnego sklepu powiedział, że samo posiadanie własnej strony WWW nie wystarczy, żeby odnieść sukces i przyciągnąć do siebie więcej klientów. Trzeba jeszcze sprawić, aby użytkownicy w prosty sposób mogli wyszukać jego witrynę z pośród wielu innych serwisów motoryzacyjnych. Tomek w końcu nie wytrzymał i zapytał wprost: „To co konkretnie trzeba zrobić, aby moja strona internetowa była widoczna dla potencjalnych klientów???”. Kolega z branży odparł z uśmiechem, że w przypadku jego firmy zadziałało pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Po chwili szybko dodał, że jest to bardzo skuteczna forma reklamy swoich produktów i usług, ale również bardzo kosztowna jeśli mówimy o dużej konkurencji w danej branży.

Niestety Tomek nie usłyszał już tych dwóch ostatnich zdań swojego kolegi po fachu i od razu, pełen entuzjazmu, zaczął szukać firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron w wyszukiwarce Google.Przedsiębiorca skontaktował się z kilkoma większymi agencjami SEO, które po wstępnej analizie jego konkurencji i posiadanej strony internetowej stwierdzili, że niezbędna będzie całkowita zmiana witryny, ponieważ obecna posiada mnóstwo błędów w kodzie, nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, oraz nie spełnia obecnych standardów technologicznych. Tomek bardzo się zdenerwował i od razu podziękował za współpracę wszystkim agencjom SEO, które w gruncie rzeczy chciały po prostu dobrze wykonać usługę i poważnie podchodziły do swoich klientów.

Szarlatani SEO – Czyli pozycjonowanie za 50 zł miesięcznie

Dlaczego pozycjonowanie w Google
Dlaczego pozycjonowanie w Google

Tomek znów zaczął buszować po serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych w celu wyłonienia specjalisty SEO. Oczywiście głównym czynnikiem wyboru oferty przez naszego Przedsiębiorce, była cena. Tomek chciał jak najwięcej zaoszczędzić i dlatego wybrał ofertę za 50 zł miesięcznie, której autor obiecał osiągnięcie TOP10 dla wszystkich słów kluczowych, które Tomek wybierze. Przedsiębiorca poczuł się bardzo szczęśliwy, że w końcu znalazł przepis na sukces i zwiększenie przychodów w swoim sklepie. Podpisał więc umowę z wybranym freelancerem na okres 12 miesięcy. Rzekomy specjalista SEO, nawet nie zadał sobie trudu, aby sprawdzić w jakim stanie jest strona internetowa swojego klienta, ani nie prowadził żadnych zmian pod kątem optymalizacji na wybrane wyrażenia kluczowe. Wykonawca zlecenia, ograniczył się jedynie do dodania strony internetowej Tomka do swojej automatycznej dodawarki. W końcu za 50 zł miesięcznie nie poświęci więcej czasu na pozycjonowanie jednej strony.

Efekty „pozycjonowania” ( a raczej ich brak )

Po 3 miesiącach od podjęcia współpracy ze specjalistą SEO, Tomek nie zauważył żadnej poprawy jeśli chodzi o odwiedziny czy kontakty ze strony klientów. Wykonawca tłumaczył się, że pozycjonowanie to proces długofalowy i złożonych z różnych skomplikowanych procesów, dlatego na efekty będzie musiał poczekać jeszcze jakiś czas. Tomek czekał więc kolejne dwa miesiące, aby w końcu zobaczyć efekty pozycjonowania, ale dalej jego strona stała w miejscu i nie generowała praktycznie żadnego ruchu. Zdenerwowany Tomek postanowił wyjaśnić sprawę ze swoim usługobiorcą, ale niestety nie uzyskał żadnej odpowiedzi… Właściwie, to kontakt z wykonawcą zlecenia całkowicie zanikł. „Specjalista” nie odbierał telefonów od Tomka, nie odpisywał na wiadomości e-mail, oraz SMS-y, ale za to nigdy nie zapomniał przesłać faktury VAT za wykonaną usługę, aż do końca umowy. Efekt działań i wyborów Tomka jest taki, że wydał pieniądze w błoto.

Czy więc pozycjonowanie/obsługa SEO całkowicie nie działa i nie warto inwestować w to pieniędzy?

Oczywiście, że warto, ponieważ jest to nadal jedna z najskuteczniejszych form reklamy na świecie. Przyjrzyjmy się jednak, gdzie dokładniej Tomek zrobił błąd:

1. Strona internetowa – Wybór wykonawcy

Tomek skupił się na wyborze najtańszej oferty, więc otrzymał najgorszą usługę z możliwych. Jedynym jego kryterium była cena, więc nie mogliśmy się tutaj spodziewać jakiejś super jakości. Strona została wykonana „na szybko”, więc nie spełniała podstawowych standardów przeglądarek i dzisiejszych wymogów wyszukiwarki Google. Ponadto, witryna nie została dostosowana do urządzeń mobilnych, przez co tym bardziej utrudnione było jej przyszłe pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Po prostu ciężko jest taką stronę pozycjonować, gdyż ostatnie zmiany algorytmu wyszukiwarki skutecznie nokautują słabiej wykonane i nie przyjazne dla użytkowników strony WWW.

2. Wybór pseudo-specjalisty SEO za 50 zł miesięcznie

Myślę, że to chyba oczywiste dla wszystkich, że to po prostu nie mogło się udać. Profesjonalna obsługa SEO kosztuje realne pieniądze. Trzeba zamówić teksty, dogadać się z bloggerami, lub kupić artykuły sponsorowane. Jest mnóstwo mniej lub bardziej drobnych kosztów, jakie musi ponieść specjalista SEO, aby w ogóle móc na co dzień wykonywać swoją pracę. Jasne jest w takim razie, że nikt nie jest w stanie pozycjonować czyjejś strony internetowej za 50 zł miesięcznie. O tym możesz już całkowicie zapomnieć. Tomek powinien wybrać rzetelną agencje SEO lub Freelancera, który jasno wyjaśniłby mu na jakie działania przeznaczy jego pieniądze. Warto zwrócić ponownie uwagę na fakt, że nawet dobry specjalista ds. pozycjonowania nie ruszy ze swoimi działaniami, jeśli strona internetowa klienta nie jest odpowiednio dostosowana.

Wnioski

Czasami warto wziąć pod uwagę więcej kryteriów wyboru wykonawcy, niżeli tylko sama cena. Wszyscy chcemy minimalizować swoje wydatki i to jest jak najbardziej racjonalne podejście, ale duszenie każdego grosza i skupianie się tylko i wyłącznie na koszcie wykonania usługi jest całkowicie bez sensowne. W tej branży mamy wielu szartalantów SEO, którzy obiecają Ci gruszki za wierzbie za kilkadziesiąt czy kilkaset złotych miesięcznie, ale pamiętaj, że oni są jedynie odpowiedzią na popyt, który Ty sam generujesz :-)

Zamiast więc być takim typowym dusi-groszem, zacznij po prostu myśleć racjonalnie, a zobaczysz jak wspaniałe efekty sprzedażowe można uzyskać dzięki działaniom SEO lub innym aktywnościom w internecie. Jeśli nie stać Cię jeszcze na wynajęcie profesjonalnej agencji SEO, która za swoje usługi może zażądać nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie, pozostaje Ci samodzielne pozycjonowanie swojej strony. Warto w takim przypadku zaopatrzyć się w listy linków, dzięki którym postawisz pierwsze kroki w świecie SEO.

 

Jarosław Kozak
Artykuł został przygotowany przez Sklep SEO seorelations.pl/sklepik-seo/

 

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Maciej
Maciej
5 lat temu
daj ocenę :
     

Rzeczywiście tak jest na rynku seo

Wiesław
Wiesław
5 lat temu
daj ocenę :
     

Brak efektów SEO, to nie koniecznie złe działanie danej firmy czy pozycjonera. Wszystko zależy o wielu czynników, jak konkurencyjność w danej branży, poziom wiedzy danego pozycjonera ( może robić bardzo dużo, ale będzie to „małpia robota” ). Warto więc spojrzeć całościowo i przygotować sobie całą strategie SEO. Lokalnie dobrze działają wizytówki i katalogi NAP ( nie mylić ze starymi katalogami ).