Jak skutecznie promować działalność fundacji w Internecie? Praktyczne porady dla społeczników

Prowadzenie działalności charytatywnej jest godne pochwały, ale nie zapominajmy, w jakich realiach funkcjonujemy. Dziś nie wystarczy już tylko założyć fundację, uruchomić stronę i czekać na wpłaty od darczyńców. Społecznicy muszą się wykazać daleko idącą aktywnością, by pozyskać środki na swoją działalność. Tutaj ogromne pole do popisu daje oczywiście Internet. Przygotowaliśmy kilka praktycznych porad, które pomogą Ci skutecznie promować działalność fundacji w sieci.

 

Zacznij od określenia celu strony

Jeśli etap projektowania i uruchomienia strony internetowej jest dopiero przed Tobą, to bardzo poważnie podejdź do kwestii wskazania celu witryny. Na pewno zapyta Cię o to każda profesjonalna agencja interaktywna, której zlecisz produkcję strony.

Celem witryny fundacji może być chociażby:

  • Pozyskiwanie 1% podatku i innych darowizn,
  • Pozyskanie inwestorów, np. w modelu CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu),
  • Dotarcie do osób potrzebujących, które chciałyby znaleźć się pod skrzydłami fundacji,
  • Dotarcie do wolontariuszy szukających fundacji, w której mogliby nieść pomoc innym i zdobywać doświadczenie.

Dlaczego wskazanie celu strony jest takie ważne? Ponieważ od tego będzie zależeć cały charakter witryny, w tym jej układ i wygląd graficzny, jak i zawartość tekstowa. Na pewno rozumiesz, że zupełnie innych środków wyrazu używamy w odniesieniu do nastoletnich wolontariuszy, a innych w stosunku do biznesmenów.

Wypełnij stronę wysokiej jakości tekstami

To podstawa, aby móc liczyć na zdobycie dobrej pozycji w wyszukiwarce Google – a to właśnie w niej internauci najczęściej szukają informacji o fundacjach i stowarzyszeniach. Teksty, które umieścisz na stronie, muszą być oczywiście zoptymalizowane pod kątem SEO, czego nie wolno utożsamiać ze sztucznym upychaniem słów kluczowych!

Optymalizacja treści pod kątem SEO jest możliwa wyłącznie wtedy, gdy znamy cel strony i wiemy, do kogo jest ona adresowana. Wówczas jesteśmy w stanie łatwo wskazać słowa kluczowe, które powinny znaleźć się w tekstach.

Przede wszystkim jednak należy zadbać o to, aby treści uwiarygadniały działalność fundacji. Mogą wzruszać, bawić, zmuszać do zastanowienia – to już zależy od tego, kto ma być ich odbiorcą. Nie możesz sobie natomiast pozwolić na amatorszczyznę w tym zakresie, ponieważ słabe teksty na pewno nie pomogą w zdobyciu zaufania potencjalnych darczyńców, wolontariuszy czy podopiecznych.

Czerp garściami z content marketingu

Content marketing jest zdecydowanie najlepszą strategią promowania działalności charytatywnej. Nie ma znamion nachalnej reklamy, dlatego nie wpływa negatywnie na wizerunek fundacji. Pozwala natomiast na zupełnie naturalne dotarcie do osób, które mogą być zainteresowane wsparciem przedsięwzięcia.

W ramach content marketingu możesz (a nawet musisz) prowadzić blog na stronie fundacji. We wpisach dziel się wiedzą na temat działalności charytatywnej, opisuj przypadki osób, którym udało Ci się pomóc, wyjaśniaj podstawowe pojęcia związane z pomaganiem (np. „Czym jest CSR?”).

Z content marketingiem trzeba też „wyjść na zewnątrz”, aby np. pozyskać wartościowy link lub zwiększyć świadomość marki fundacji. W tym celu możesz publikować artykuły sponsorowane na poczytnych portalach. Organizacje non-profit bardzo często otrzymują spore rabaty od wydawców.

Skorzystaj z Google Ad Grants

To bardzo ciekawy program, który Google uruchomiło z myślą o organizacjach non-profit. Google Ad Grants umożliwia pozyskanie środków na kampanię reklamową w sieci AdWords (od niedawna Google Ads). Gigant udziela dofinansowania w kwocie aż 10 tysięcy dolarów, co w zupełności wystarczy na dotarcie do ogromnej rzeszy osób potencjalnie zainteresowanych wsparciem fundacji.

Oczywiście przystąpienie do Google Ad Grants wymaga spełnienia kilku istotnych warunków. Na dofinansowanie mogą liczyć wyłącznie organizacje charytatywne działające w modelu non-profit. Kolejnym wymogiem jest posiadanie aktywnej strony internetowej, na której znajduje się wysokiej jakości treść.

Więcej o programie Google Ad Grants przeczytasz na oficjalnej stronie Google.

Aby efektywnie promować działalność fundacji w Internecie, wcale nie musisz dysponować bardzo wysokim budżetem reklamowym. Najwięcej pieniędzy pochłonie produkcja profesjonalnej strony internetowej, ale na tym naprawdę nie opłaca się oszczędzać. Pamiętaj, że skuteczna działalność charytatywna ma wiele punktów wspólnych z prowadzeniem biznesu. Nie trzeba się przeciwko temu buntować. W takim świecie żyjemy.

 

Andrzej Weiss
Artykuł został przygotowany przez specjalistę z portalu ays.pl skupiającym się na marketingu internetowym.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o