Jak zdiagnozować zużycie sworznia wahacza?

Jak zdiagnozować zużycie sworznia wahacza?

poradniki

Sworzeń wahacza jest jedną z najbardziej istotnych części układu zawieszenia samochodu. Nawet stosunkowo niewielkie uszkodzenia tego elementu mogą doprowadzić do dość poważnych konsekwencji, nierzadko grożących spowodowaniem wypadku. Kluczowe znaczenie ma więc odpowiednio szybka i prawidłowa diagnostyka zużycia sworznia wahacza. Wyeksploatowany element w większości przypadków trzeba czym prędzej wymienić na nowy egzemplarz.

Jak zdiagnozować zużycie sworznia wahacza?

Czym jest sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza to obrotowy element, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Ma postać kulowego przegubu, który porusza się i skręca razem ze zwrotnicą. Zazwyczaj jest nitowany bezpośrednio do wahacza. Element ten umożliwia kierowcy skręcanie przy pomocy kół przednich, a także pozwala mu na utrzymanie ich w prawidłowej pozycji. Sworzeń wahacza odpowiada również za stabilizację oraz amortyzację wahacza i zwrotnicy. Awaria tego elementu może być bardzo niebezpieczna. Zużycie doprowadza w ostateczności do sytuacji, w której każde z kół samochodu zaczyna skręcać w innym kierunku. Istotne znaczenie ma więc jak najszybsze rozpoznanie odpowiednich symptomów, a w razie konieczności – przeprowadzenie wymiany.

Symptomy niesprawności sworznia wahacza

Zużycie sworznia wahacza bardzo często odpowiada za zauważalną dla kierowcy utratę precyzji podczas prowadzenia samochodu. Czynnikiem negatywnie wpływającym na pracę układu są dodatkowo wszelkie nierówności na dłuższym odcinku drogi. Uciążliwość ta odczuwalna jest przez osobę prowadzącą pojazd niezależnie od tego, czy auto skręca, czy jedzie prosto. Jeżeli na kierownicy wyczuwany jest wyraźny luz w momencie jazdy po nierównej nawierzchni, najprawdopodobniej odpowiada za to właśnie zużycie sworznia. Poza pogorszeniem jakości prowadzenia pojazdu, objawem niesprawności sworznia wahacza jest zazwyczaj również metaliczny, głuchy stukot wydobywający się z obszaru przedniego zawieszenia. Sposobem na potwierdzenie zużycia lub wypadnięcia sworznia wahacza jest odpowiednia diagnostyka. Podstawowe symptomy mogą bowiem towarzyszyć niesprawnościom także innych elementów układu zawieszenia. Charakterystyczny odgłos może być na przykład powodowany obluzowaniem łańcucha napinacza pompy oleju – w takiej sytuacji wskazana jest wymiana całego elementu.

Diagnoza zużycia sworznia wahacza

Diagnozę zużycia sworznia wahacza można przeprowadzić samodzielnie, bądź też skorzystać z usług warsztatu. W pierwszym przypadku wskazane jest poproszenie o pomoc drugiej osoby. W celach diagnostycznych zaleca się podniesienie samochodu przy użyciu podnośnika, pamiętając jednocześnie o zachowaniu luzu koła. Należy przyłożyć rękę na sworzniu wahacza, a następnie poprosić drugą osobę o energiczne poruszanie kołem. W ten sposób można łatwo wykryć, czy występują na nim stuki i luzy. Jeżeli diagnostyka się potwierdzi, sworzeń wahacza trzeba najprawdopodobniej wymienić. Element ten należy jednak wymieniać parami, nawet jeżeli tylko jeden uległ zużyciu. Żywotność zamontowanych sworzni wahacza jest zbliżona, więc awaria pojedynczego elementu jednoznacznie sugeruje, że następny również zepsuje się w najbliższym czasie. Warto pamiętać, że w niektórych typach zawieszenia sworzeń wahacza odpowiada za prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia zwrotnicy. Wówczas po dokonaniu wymiany konieczne jest sprawdzenie geometrii zawieszenia.

Wymiana sworznia wahacza

Proces wymiany sworznia wahacza nie jest skomplikowaną czynnością. Wymaga zastosowania podstawowych narzędzi warsztatowych, takich jak podnośnik, wybijak czy szlifierka kątowa. Oprócz tego przydatne mogą się okazać różnego rodzaju klucze, przede wszystkim:

  • klucz do kół
  • klucz płasko-oczkowy
  • klucz płaski

Samochód należy umieścić na podnośniku, a następnie poluzować śruby koła przedniego po stronie uszkodzonego elementu. Po podniesieniu pojazdu, konieczne jest odkręcenie śrub mocujących oraz zdjęcie koła. Do zamontowania sworznia używa się metalowych nitów, które należy ściąć szlifierką kątową. Jeżeli element był już wcześniej wymieniany, należy przy pomocy odpowiednich kluczy odkręcić śruby mocujące znajdujące się w miejscach nitów oraz nakrętkę sworznia. Następnie zużyty element wysuwany jest z wahacza i opuszczany. Po odchyleniu do góry, wystarczy tylko wybić go ze zwrotnicy. Nowy sworzeń wahacza powinien być zamontowany w oparciu o odwrotną kolejność wszystkich tych czynności, z uwzględnieniem przykręcenia nowej nakrętki powstrzymującej element przed obracaniem się w gnieździe. Miejsce wbijania sworznia powinno być również odpowiednio oczyszczone.

Przygotowanie artykułu:
Autorem artykułu jest redakcja sklepu internetowego Motochemia z akcesoriami, kosmetykami i częściami samochodowymi.

 

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments