Hipermarkety nie muszą być zagrożeniem dla mikroprzedsiębiorców

Hipermarkety nie muszą być zagrożeniem dla mikroprzedsiębiorców

Zdrowa żywność

Nowoczesny rynek składa się z wielu różnorodnych podmiotów, które koegzystują we wspólnym środowisku. Konsumenci mają znaczny wybór miejsc, w których mogą robić zakupy, od supermarketów i hipermarketów, po dyskonty i drobne sklepy detaliczne. Decyzje o wyborze placówki, podejmowane są na podstawie indywidualnych preferencji, które u każdego mogą być inne. Dzięki temu na rynku jest miejsce na różne formy biznesu, każdy przedsiębiorca może znaleźć swoją niszę.

Aktualna struktura polskiego rynku jest skutkiem zmian, które rozpoczęły się w czasie transformacji ustrojowej. Transfer zagranicznego kapitału przyczynił się do powstawania w Polsce wielkopowierzchniowych hipermarketów. Jako następne pojawiły się dyskonty, które ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych poprzez wąski asortyment i przodują na rynku pod względem cenowym. Rodzinne firmy musiały zacząć stosować nowe strategie, aby sprostać aktualnym wymogom.

Jednym z powszechnych sposobów prowadzenia działalności handlowej jest system franczyzowy, który polega na ciągłej i ścisłej współpracy między odrębnymi podmiotami na podstawie umowy. W handlu franczyza dynamicznie rozwija się szczególnie w przypadku sklepów spożywczych. Właściciele detalicznych punktów chętnie podejmują współpracę z sieciami, które są w stanie zaoferować im konkurencyjne warunki.

Obowiązki stron umowy franczyzy

Umowa polegająca na udostępnieniu know-how obejmującego asortyment produktów oraz wiedzę o sposobach ich sprzedaży stanowi dystrybucyjny rodzaj franczyzy, który najczęściej spotykany jest w przypadku sklepów spożywczych i przemysłowych, sprzedaży produktów sportowych, odzieży, kosmetyków, akcesoriów do domu oraz towarów RTV. Przedsiębiorca rozpoczynający tego rodzaju działalność otrzymuje znak towarowy, którym musi się posługiwać. Franczyzodawca odpowiedzialny jest za udzielenie wsparcia w wyborze asortymentu, zamówieniach i szkoleniach pracowników. Po jego stronie leży określenie reguł obsługi klientów, marketing i merchandising.

Franczyzobiorca musi pamiętać, że jego udział w biznesie jest kluczowy. Prowadzenie własnego sklepu wiąże się z ciężką pracą i znana marka nic tutaj nie zmienia. Przedsiębiorca sam zatrudnia ludzi i jest odpowiedzialny na płynność finansową. Prowadzenie własnej firmy nierozwiązanie łączy się z ponoszeniem kosztów. Biorca licencji musi regulować opłaty wynikające z podpisanej umowy już na początku działalności, kiedy przychody nie są na wysokim poziomie. W przypadku chęci podpisania umowy franczyzy trzeba być świadomym, że franczyzodawca ma prawo kontrolować przedsiębiorców, którzy działają pod jego marką. Za niedotrzymanie warunków umowy grożą kary finansowe. Ważną kwestią w otwieraniu biznesu są indywidualne predyspozycje danej osoby. Trudno wróżyć sukces ludziom, którzy szukają dla siebie opcji franczyzy, kierując się tylko opłacalnością działania w branży. Przede wszystkim należy pamiętać, że w pracy należy znaleźć też przyjemność.

Więcej informacji
Dodatkowe informacje o biznesie franczyzowym dostępne są na stronie https://katalogfranczyz.pl/ – katalog ofert franczyzowych
0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments