Bilans przedsiębiorstwa – wszystko co powinieneś wiedzieć na temat rachunku zysków i strat

Bilans przedsiębiorstwa – wszystko co powinieneś wiedzieć na temat rachunku zysków i strat

Artykuł Miesiąca

Prowadząc firmę, trzeba pamiętać o formalnościach, których należy przestrzegać. Jednym z nich jest bilans przedsiębiorstwa. W dzisiejszym wpisie przedstawimy Wam wszystko, co powinniście na ten temat wiedzieć, by uniknąć problemów z urzędem skarbowym, bo co jak co, ale urząd skarbowy nie wybacza.

Bilans – co to takiego jest?

Bilans przedsiębiorstwa – wszystko co powinieneś wiedzieć na temat rachunku zysków i strat

Mówi się, że założenie firmy jest łatwe, bo to prawda, w końcu większość formalności można wykonać przez Internet. Ale mówi się też, że utrzymanie się firmy na rynku jest trudne i to także prawda, wszak konkurencja jest duża i nie śpi, nawet teraz. Ale chyba najtrudniejsze są rozliczenia i te wszystkie formalności typu PIT-y, dlatego też jeżeli nie macie chęci, wiedzy, umiejętności zawsze możecie korzystać z usług biura rachunkowego. Dzięki temu nie musicie obawiać się błędów. Oczywiście jedną z tych rzeczy, która czeka każdego przedsiębiorcę jest wykonanie bilansu. Warto wiec uświadomić sobie, czym on tak naprawdę jest. Już sama nazwa wskazuje, że jest czymś skomplikowanym. Słowo bilans pochodzi z łaciny od słowa bilanx, które oznacza wagę. A więc bilans jest zestawieniem aktywów i pasywów, które trzeba sporządzić zawsze na początku i końcu roku. Przedstawia on także wszystkie składniki majątkowe, ale też sposoby i źródła ich finansowania. Można więc powiedzieć, że ma charakter statystyczny.

Poznaj wszystkie cechy bilansu przedsiębiorstwa

Każdy bilans przedsiębiorstwa musi spełniać określone cechy, tylko wtedy można uznać, że jest dobrze przygotowany. Jedną z najważniejszych jest zupełność, czyli inaczej całkowitość, co oznacza, że muszą znaleźć się w nim wszystkie aktywa, które przypadają na dany rok. Oczywiście niezwykle istotna jest rzetelność, czyli wszystkie dane, które są w nim podane muszą być prawdziwe i w żadnym wypadku nie można nic ukrywać. Nie mniej ważna jest sprawdzalność, czyli bilanse można porównywać, ale i dysponuje się dokumentami potwierdzającymi dane przelewy, przychody czy zyski lub straty. Następna jego cecha niejako wynika z poprzednich, wszak każdy bilans musi być ciągły, czyli koniec jednego okresu jest początkiem drugiego. Każdy bilans musi być przejrzysty, a więc jego forma prezentacji powinna być łatwa do odczytania.

Poznaj sytuacje kiedy należy sporządzić bilans

Bilans przedsiębiorstwa – wszystko co powinieneś wiedzieć na temat rachunku zysków i strat

Bilans przedsiębiorstwa powinien kończyć każdy rok obrotowy. Ale należy go również dokonać w przypadku zakończenia działalności firmy, co obejmują także ogłoszenie upadłości, jej sprzedaż czy nawet likwidację. Jeżeli dochodzi także do zmiany formy prawnej, to także bilans musicie wykonać. Prowadzać firmę można także sprzedawać część jej aktywów, ale też dokonywać fuzji z innymi przedsiębiorstwami, jednak nawet w takich sytuacjach przygotowanie rzetelnego sprawozdania jest konieczne. Trzeba też zauważyć, że każdy bilans musi spełniać określone kryteria, które odnoszą się w tym przypadku do wymogów formalnych. W każdym bilansie musi być oznaczony podmiot, ale też powinna być umieszczona data, czyli dzień bilansowy. Trzeba także oznaczyć jednostkę, w której wyrażamy dane. Bardzo ważne jest też wykazanie sumy ogólnej aktywów i pasywów. Na samym końcu pozostaje już tylko podpisanie się i gotowe.

Poznaj dwie reguły bilansowe

Każdy przedsiębiorca powinien znać dwie reguły bilansowe. Pierwszą z nich jest reguła złota. Odnosi się do aktywów, które zostały pokryte własnym kapitałem. Oczywiście kapitał musi być w pełni stabilny. Z kolei druga zasada bilansowania to ta srebrna, która jest tak samo ważna jak złota. W jej przypadku poziom kapitałów stałych jest wyższy niż aktywa stałe bądź też jest na równym poziomie. Trzeba więc wiedzieć, że im wyższy jest udział własnego kapitału, tym większą swobodę się zyskuje, co obejmuje także niezależność finansową.

Oto wszystko co powinniście wiedzieć o bilansie. Czy jego sporządzenie jest trudne? Tak! A czy jest możliwe? Oczywiście, że tak. Trzeba jednak bardzo skrupulatnie i dokładnie prowadzić całą księgowość z naciskiem jeszcze raz na słowo „dokładnie”. A jeżeli Was to przeraża i boicie się błędów, to wtedy polecamy Wam skorzystanie z usług specjalistów z biura rachunkowego.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments