Franczyza jest formą marketingu i dystrybucji, w której właściciel systemu biznesowego (franczyzodawca) przyznaje innemu przedsiębiorcy (franczyzobiorcy) prawo do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży produktów lub świadczeniu usług z wykorzystaniem danego systemu biznesowego, którego autorem i licencjodawcą jest franczyzodawca. Współpraca oparta jest na akceptacji niezbędnych dokumentów i podpisaniu umowy franczyzowej.
Franczyza (oferty współpracy znajdziesz w niemal każdej branży) to świetny pomysł na własny biznes. Sprawdza się zwłaszcza w przypadku początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają dopiero swoje pierwsze kroki w biznesie lub próbują swoich sił na całkiem nowym obszarze, nowym rynku i w nowej branży.
Franczyzobiorca otrzymuje także pozwolenie na używanie nazwy marki, haseł, znaku towarowego i znaków identyfikacyjnych franczyzodawcy w sposób zgodny z określonymi w podpisanych dokumentach wytycznymi. Każdy, kto decyduje się na rozpoczęcie działalności gospodarczej w roli franczyzobiorcy, musi mieć na względzie, że przy franczyzie franczyzobiorca jest związany umową partnerską z franczyzodawcą tylko na określony czas.
Większość społeczeństwa, gdy zostanie zapytana o franczyzę najczęściej wymienia marki typu fast food. Jednak franczyza jest znacznie bardziej zróżnicowana i obejmuje wiele różnych branży, często całkiem od siebie odmiennych – od marek odzieżowych po jogurty – dla każdego produktu znajdzie się dla nich branża franczyzowa.
Franczyza – o czym należy pamiętać?
Żaden model biznesowy nie zagwarantuje sukcesu, franczyza też nie jest tu wyjątkiem. Na sukces biznesu składa się bowiem wiele ważnych czynników. Jeśli system franczyzowy ma sprawdzony produkt lub usługę o dobrze rozpoznawalnej marce w połączeniu z ciężko pracującymi, dobrze finansowanymi franczyzobiorcami, szanse na sukces znacząco wzrastają. Warto więc włożyć w plan rozwoju danego przedsiębiorstwa sporo sił i mnóstwo energii, być konsekwentnym i stałym.
Poza tym niezwykle istotną sprawą w podjęciu właściwej decyzji jest należyta staranność. Warto sięgać po porady doświadczonych w danym temacie specjalistów z dziedziny franczyzy i zadawać pytania, które pozwolą rozwiać jakiekolwiek wątpliwości. Pytania zadawać można dopóki nie nabierze się pewności co do swojej decyzji. W końcu jest to decyzja, która ma największy wpływ na dalsze losy biznesu. Stawką jest tu inwestycja.