Franczyza stała się nieopłacalna

Firma Wiadomości

Do tej pory rynek franczyzy w Polsce rozwijał się bardzo dynamicznie. Średnio co roku przybywało na naszym rynku 18% firm działających pod marką innego przedsiębiorstwa. Wygląda jednak na to, że aż 40 000 przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na tego typu formę współpracy zaczyna żałować swojej decyzji. Potwierdzają to ostatnie dane.

7% franczyzobiorców rozwiązało w ubiegłym roku umowę ze swoim partnerem biznesowym. Nierzadko jest to spowodowane niewypłacalnością firmy-matki, jak w przypadku Meritum Banku. Nieoficjalnie wiadomo, że przedsiębiorcy którzy zdecydowali się na otworzenie placówek partnerskich tego banku nie otrzymują płatności. W powietrzu wisi pozew zbiorowy, do którego złożenia zmuszeni są właściciele punktów z całej Polski. Mankamentem współpracy z tymże bankiem jest także to, że kredyty oferowane u partnerów są droższe o około 5%, aniżeli te oferowane przez Internet czy w tradycyjnych oddziałach. Meritum Bank oświadczał w umowie z franczyzobiorcami, że ich punkty staną się w ciągu 612 miesięcy całkowicie rentowne. Tymczasem co miesiąc bank pobiera opłatę franczyzową w kwocie 1 230 złotych miesięcznie, a zysków brak – skarżą się franczyzobiorcy. Najgorsze jest to, że Meritum Bank słabo się reklamuje i nie udziela kredytu osobom, które bez problemu dostają go u konkurencji – mówią specjaliści. W podobnej sytuacji jest wielu przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na działanie pod marką innej firmy – przeważnie dużo bardziej znanej niż własna. Kryzys spowodował jednak, że zamiast zysków, punkty franczyzowe przeważnie generują straty – nawet niektóre te należące do koncernu paliwowowego BP, czy sieci restauracji McDonald’s.

Trudne czasy dla franczyzy kiedyś miną – mówią eksperci i prawdopodobnie mają rację. Rynek będzie się rozwijał, ale pod warunkiem, że franczyzodawcy będą „grali w tej samej drużynie”, co franczyzobiorcy. Inaczej nie ma mowy o dobrym interesie dla żadnej ze stron.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments