facebook

Facebook wchodzi na giełdę!

Giełda Wiadomości

Jeden z największych społecznościowych serwisów internetowych w skali całego świata – Facebook, 18 maja 2012 roku debiutuje na giełdzie. Może to być przykład najbardziej spektakularnego debiutu w historii Wall Street. Oficjalnym skrótem giełdowym spółki będzie FB, a serwis będzie notowany na Nasdaq.

Konkrety

Właściciele Facebooka postanowili sprzedać w pierwszej ofercie publicznej więcej akcji, niż początkowo było to zaplanowane. Łącznie więc w ręce inwestorów trafi 421 mln akcji, a nie 337 mln, jak szacowano to pierwotnie. Celem Facebooka jest pozyskanie z rynku wysokiego kapitału, który może opiewać na 16 mld dolarów. Jeśli plany firmy znajdą pokrycie w rzeczywistości, to będzie to największe IPO na amerykańskiej giełdzie od 2008 roku. Wówczas to za kwotę 17,8 mld dolarów swoje akcje sprzedała Visa.

Powodem, dla którego zmieniono liczbę akcji oddanej do obrotu giełdowego przez Facebook jest wysoki popyt na nie. Jedna akcja może kosztować od 34 do 38 dolarów. Jeśli akcje osiągną najwyższą cenę, wówczas wartość rynkowa spółki Facebook sięgnie 104 mld dolarów.

Pieniądze z debiutu giełdowego Facebook najprawdopodobniej przeznaczy na dalsze badania rynkowe, zatrudnienie nowych pracowników i sfinansowanie lepszych serwerów. Trafią one również w ręce właścicieli i akcjonariuszy Facebooka.

Zyski Facebooka

Serwis Facebook ma charakter komercyjny i w ubiegłym roku wypracował zysk ze swojej działalności na poziomie ponad 3,7 mld dolarów. W 2011 roku jego zysk netto wyniósł 1 mld dolarów. Jeszcze rok wcześniej przychody i zyski portalu nie były tak spektakularne. Oszacowano je na połowę mniej, niż rok później. Jednocześnie, na aktywności Facebooka i firm, które są z nim ściśle powiązane, amerykańska i europejska gospodarka bardzo dobrze zarabia. Wystarczy powiedzieć, że gospodarka europejska zyskała dzięki Facebookowi w ubiegłym roku ponad 15,3 mld euro. Najbardziej zyskały:

  • Niemcy – 2,6 mld euro,
  • Wielka Brytania – 2,6 mld euro,
  • Włochy – 2,5 mld euro,
  • Francja – 1,9 mld euro,
  • Hiszpania – 1,4 mld euro.

Polska również zarabia dzięki temu, że istnieje Facebook, choć nasze zyski nie są tak duże, jak chociażby u naszych zachodnich sąsiadów. Mogą sięgać do 200 mln euro. Zyski tworzą przede wszystkim wpływy z podatków, wydatki Facebooka na pensje jego pracowników, czy też stworzone przez serwis miejsca pracy.

Dzięki Facebookowi w całej Europie powstało 232 tys. miejsc pracy.

Popularność Facebooka

Fenomen Facebooka był omawiany tysiące razy, na łamach różnych mediów. Nie ulega wątpliwości, że jest on najbardziej znanym i najbardziej lubianym serwisem społecznościowym. Świadczą o tym dane liczbowe, które wskazują, że w każdym miesiącu odwiedza go 750 mln użytkowników. Dla porównania można podać, że drugi w kolejności w rankingu popularności serwis społecznościowy Twitter ma 250 mln użytkowników miesięcznie. Każdego dnia użytkownicy zamieszczają w serwisie 2,7 mld komentarzy i klikają w znacznik „Lubię to!”. Marka Facebook wciąż zyskuje na wartości. Dziś jest warta około 8,4 mld dolarów.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments