Pendolino – nieudany zakup?

Wiadomości

Wszystko wskazuje na to, że zakupione z Włoch pociągi Pendolino nie były dobrą inwestycją. Nie chodzi już nawet o to, że nie są to przystosowane modele do zupełnie innych torów, więc pełnej i zakładanej prędkości na polskich torach nie będzie im dane rozwinąć, ale o to, że zakup został niejako podważony przez Unię Europejską, dlatego też zmniejszono nam dofinansowanie na zakup, co jest całkowitą klapą. PKP InterCity zainwestował w Pendolino całkiem konkretne pieniądze, jednak nie zwrócą się one w takiej kwocie jak było to wcześniej uzgodnione. Wszystko za sprawą decyzji Unii Europejskiej, która wyda dofinansuje zakup, ale przeznaczy na to aż o 14 milionów euro mniej. Dlaczego dofinansowanie UE zmalało z 88 do 74 milionów euro?

Ponieważ Komisja Europejska miała zastrzeżenia co do ogólnej kwoty inwestycji. Z jej wyliczeń wynika, że inwestycja w 20 składów Pendolino 400 milionów euro jest zbyt duża. PKP twierdzi jednak, że mimo wszystko projekt zakupu zostanie zrealizowany, ponieważ posiada zamrożone środki właśnie na takie wypadki jak ten. Co ciekawe, PKP poinformowało, że Komisja Europejska wcale nie obniżyła dofinansowania na projekt, który wedle ustaleń ma wynieść 22 procent, ale zmniejszyła wartość kontraktu, co skutecznie wpłynęło na kwotę otrzymanego dofinansowania. Komisja jest zdania, że 400 milionów euro to za dużo, że maksymalna kwota na taką inwestycję nie powinna przekraczać 340 milionów euro.

Unia daje nam więc wyraźnie do zrozumienia, że kupowane przez nas Pendolino jest dla nas za drogie, że nie kupujemy sobie zbyt drogą zabawkę, która dodatkowo nie jest przystosowana do naszych torów – nie rozwinie takiej prędkości, do jakiej został stworzony. Pierwsze pociągu Pendolino będą mogły wjechać na tory dopiero 14 grudnia. Wtedy to też okaże się, czy był to dobry zakup, czy też nie. Na razie wiadomo tylko trasie pomiędzy Warszawą, Trójmiastem, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Z biegiem czasu trasa będzie się zwiększać.

0 0 votes
daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments