Wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, powinny się zainteresować nowelizacją ustawy o VAT. Nowe przepisy w tej kwestii zaczną obowiązywać już od nowego roku. Warto więc wiedzieć, co nas czeka w roku 2013. Zmiany, jak twierdzą politycy, mają uprościć prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Jak będzie naprawdę, zweryfikuje to czas i praktyka. Tymczasem, rząd uchwalił zmiany w VAT dotyczące między innymi wystawiania faktur uproszczonych, czy też wystawiania faktur elektronicznych i posługiwania się nimi w obrocie handlowym.
Faktury zbiorcze i uproszczone
Rząd cały czas twierdzi, że zmierza do zmniejszenia obowiązków formalnych, jakie w chwili obecnej zmuszeni są wypełniać przedsiębiorcy. Biurokracja w Polsce, zdaniem właścicieli firm jest główną barierą rozwojową dla budowania nowoczesnych przedsiębiorstw. Dlatego też wprowadzane są między innymi faktury zbiorcze. Będą one wystawiane na dostawy towarów lub usług dla tego samego kontrahenta w danym miesiącu kalendarzowym, bez względu na to, jak wiele owych dostaw miało miejsce. Dzięki temu, zamiast na przykład 5 faktur, przedsiębiorca wystawi swojemu kontrahentowi jedną, zbiorczą fakturę pod koniec miesiąca.
Jeszcze większym udogodnieniem dla właścicieli firm będzie wystawianie faktur uproszczonych, które będą obowiązywały wówczas, gdy kwota sprzedaży brutto wyniesie mniej niż 450 zł. Faktura uproszczona będzie zawierała wyłącznie:
• NIP nabywcy,
• Datę wystawienia dokumentu,
• Przedmiot sprzedanych towarów lub usług,
• Kwotę należnego podatku VAT,
• Łączną kwotę należności brutto.
Uproszczone faktury będzie się wystawiało szybko i bezproblemowo. Będą one treścią zbliżone do paragonów fiskalnych. Uproszczeniem w fakturach będzie też to, że w przypadku wystawiania takiego dokumentu na stacjach benzynowych, za paliwo, nie będzie konieczności podawania na nich numeru rejestracyjnego pojazdu.
Brak faktur wewnętrznych i not korygujących
Wystawiane dotychczas faktury wewnętrzne nie będą obowiązywały od nowego roku, co oznacza, że nie będą niosły za sobą skutków prawnych, podatkowych, ani finansowych. Dzieje się to głównie z uwagi na fakt, że w prawie unijnym nie ma pojęcia faktur tego typu.
Podobny los czeka noty korygujące. Nie będzie już można za ich pośrednictwem poprawić niewielkich błędów w fakturach. Będzie można tego dokonać dopiero po wystawieniu faktury korygującej.
Nabywca również wystawi fakturę sprzedaży
Nabywca towarów lub usług będzie mógł w imieniu sprzedającego, na jego rzecz, wystawić fakturę sprzedaży. Takie same uprawnienia zostają nadane przedstawicielom podatkowym, upoważnionym do fakturowania przez podatnika.
Faktury przenoszą się w sferę online
Elektroniczne fakturowanie jest na pewno szybsze i bardziej oszczędne. W jego przypadku nie ma potrzeby drukowania gotowych faktur w wersji papierowej i wysyłania ich drogą pocztową, tradycyjnie do odbiorców czy kontrahentów. E-faktury w Polsce nie są jeszcze za bardzo popularne, ale liberalizacja w zakresie elektronicznego fakturowania ma to zmienić. Nie będzie już od 2013 roku konieczności uzyskiwania od odbiorcy faktury formalnej zgody na otrzymywanie faktur w wersji elektronicznej. Jeśli odbiorca zechce otrzymywać faktury w wersji tradycyjnej, będzie musiał zgłosić do wystawcy dokumentów formalny sprzeciw.
Wzrost stawek VAT
Wraz z uproszczeniami i udogodnieniami dla przedsiębiorców i odbiorców faktur, nie idą w parze obniżki stawek VAT. Rosną one na wiele produktów spożywczych i usługi. Na przykład, dotychczas stawka VAT na kawę sprzedawaną w lokalu wynosiła 8%, a wzrośnie ona do 23%. Z 5 do 8% wzrośnie stawka na lody, dania przeznaczone bezpośredni odo spożycia i gotowe posiłki.
W jaki sposób mała firma może prowadzić efektywną księgowość? Jest to ostatnimi czasy bardzo modny temat i opisywany w wielu artykułach, jednak pytam jakie są wasze doświadczenia?
Są różne rozwiązania. Niektórzy zagospodarowują fundusze na stanowisko księgowej w firmie, ale jak na małą firmę, może to niestety znacznie obciążyć budżet. Biuro rachunkowe też nietania sprawa. Ale są też różne programy na własną rękę i szereg internetowych. Interesujesz się tą tematyką, czy zakładasz własną firmę?
Ja też zastanawiam się nad rozwiązaniami z zakresu księgowości (i nie tylko) które ułatwiłyby życie przedsiębiorcom, takim jak ja.
Najlepiej byłoby prowadzić księgowość online. Zresztą tam są różne opcje, myślę, że nie byłoby Ci trudno się w tym połapać. Wybierz najlepiej spośród opti albo infaktu. Poszperaj trochę w Internecie na ten temat a wiele ci się rozjaśni
Księgowość online ma sporo wad, ale to można ocenić dopiero wtedy, kiedy faktycznie będziecie mieli pewne doświadczenie w tym zakresie ;-)
Myślę, że księgowość on-line ma sporo plusów, bo na bieżąco można kontrolować koszty i przychody, i podatek do zapłacenia. A co do nowych przepisów, to zobaczymy czy rzeczywiście wygląda na to, że uproszczą sprawy księgowe, tylko ten podnoszony Vat nie wygląda już tak ciekawie.